"Het zal me niet verbazen dat tussen nu en een jaar één van de twee
kranten wordt opgeheven." Dit zegt Thomas Bruning, algemeen secretaris
van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), woensdag in een
reactie op de overname.

Bruning zegt dat de aankoop van Metro door De Telegraaf een strategische zet
is van de uitgeverij om in een dalende advertentiemarkt een belangrijke
speler te blijven. "Vanuit de strategie van De Telegraaf begrijp ik het
wel", zegt Bruning.

"Ervaringen in het buitenland hebben bewezen dat het in deze tijd niet
eenvoudig is een gratis krant overeind te houden. En zeker niet bij serieuze
concurrentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat er uiteindelijk één
partij overblijft. Mocht de TMG daartoe overgaan, dan is dat zorgelijk. Het
staat voor een manier van commercieel denken die de journalistiek geen goed
doet", aldus Bruning. "Vanuit economisch oogpunt van de TMG is het
logisch."

Volgens de NVJ-secretaris is het voor gratis kranten veel moeilijker zich van
elkaar te onderscheiden en specifieke lezersgroepen aan te spreken.
"Kwaliteitskranten kunnen zich makkelijker onderscheiden ten opzichte van
populaire kranten als De Telegraaf", zegt Bruning.

Over het mogelijke verlies van banen is de NVJ nog niet geïnformeerd door
beide bedrijven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl